Inmiddels zijn de Wieden alweer tien jaar toegevoegd aan nationaal park de Weerribben, waarmee in 2009 nationaal de Weerribben-Wieden ontstond. Dat was niet altijd een gelopen race. Veel krachten waren tegen de uitbreiding, omdat het ‘de economie op slot zou zetten’. Dit onderzoek van Triple E uit 2008 toonde aan dat de toevoeging van de Wieden aan het nationaal park het gebied juist een impuls zou geven. Dat is immers wat in marketing heet een ‘brand’. De toegevoegde waarde van de uitbreiding zat ‘m niet alleen in recreatie, horeca en detailhandel, maar ook in een stijging van de huizenprijzen. Huizen worden immers meer waard als ze in of nabij een nationaal park zijn gelegen, zo bleek uit gesprekken met makelaars. De studie heeft de uitbreiding van het nationaal park een stevig duw in de rug gegeven. En dat is iets waar niemand anno 2019 spijt van heeft.
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.