Vorige maand hadden we geen nieuwsbrief, want toen lanceerden we onze geheel vernieuwde website. Daar hebben we heel veel positieve reacties op gekregen. Voor wie het gemist heeft, hebben we hier de link nogmaals:
Belangrijk daarbij is ook dat we nu een aparte website/webwinkel hebben voor de Brickz:
Onze nieuwe website laat vooral ook zien welke concepten en ideeën we in de loop der jaren hebben uitgewerkt. Iets waar we vooral dapper mee doorgaan: voor onszelf en onze klanten. Binnen Natural Soil Improvement hebben we bijvoorbeeld in opdracht van BIOODI – een producent van papieren disposables – een variant van onze Tompost gemaakt op basis van hun afval. Daar hebben we vervolgens bomen op geplant en die gaan weer terug naar BIOODI. Daarmee worden de papieren disposables dus omgezet in bomen en dat is dus 100% circulair. We gaan onderzoeken of we deze samenwerking kunnen verdiepen en structureren.
In Naaldwijk in fytoraffinaderij de Waterkant hebben we inmiddels in de kas niet alleen bomen staan, maar ook verschillende sier- en potplanten van Westlandse siertelers. Het gaat om onder meer chrysanten die we op onze Tompost hebben gezet – in verschillende samenstellingen die we op maat kunnen maken – en waarvoor we dus gaan kijken of de planten het (minstens) net zo goed doen als op traditionele substraten.
Inmiddels zijn ook onze partners van de Stichting Duurzaam Brouwen in Naaldwijk langs geweest om te kijken of we in het kader van het project Libertech het brouwersslib van Heineken in onze fytoraffinaderij kunnen omzetten tot een hoogwaardige bodemverbeteraar (Brickz, Tompost). Daartoe gaan we de komende maanden in Naadwijk een proefinstallatie opzetten.
Het Kenniscentrum Natuur en Economie gaat een opdracht uitvoeren in opdracht van het Samenwerkingsverband Nationale Parken om de gezondheidsbaten van nationale parken in kaart te brengen. De lopende opdracht voor Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN) inzake de teelt van rode lijstsoorten heeft enerzijds geleid tot geheel nieuwe inzichten en kansen en anderzijds tot nieuwe allianties tussen de deelnemende partijen. Zie hier de link naar de nieuwsbrief van SIGN:
https://www.innovatieglastuinbouw.nl/media/registered_downloads/s/signaal_nw_a3_nr42_def-spread.pdf
Tenslotte willen we in deze nieuwsbrief nog iets kwijt over intellectueel eigendom. Triple E heeft in de loop der jaren veel vernieuwende concepten en producten bedacht en ontwikkeld: van landschapsveilingen tot de FEBO-methodiek tot de Brickz. Vaak in opdracht en dan behoort het gedachtengoed uiteraard aan de klant, maar niet zelden ook voor onszelf. En wat het laatste betreft hebben we vaak geconstateerd dat andere partijen dat ongevraagd – en vaak met slimmigheidjes – ‘overnemen’.
Zo verscheen – naar eigen zeggen ‘geheel toevallig’ – een maand na dat wij de website Bosjebomen in de markt hadden gezet precies hetzelfde concept onder dezelfde naam bij het WNF, de poster van de Veluweroute dook laatst weer eens op zonder bronvermelding, een presentatie over het Energielandschap – die we kennelijk ooit per ongeluk op een pc hebben laten staan – werd met precies dezelfde slides, maar dan met een en ander bedrijfslogo, gebruikt door een ‘deskundige’ in workshops die hij geeft. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is kennelijk die prijs die je betaalt voor goede ideeën.
Zonder goede vastlegging kan je daar natuurlijk niets aan doen. Dat alles heeft ertoe geleid dat we niet alleen onze technologische innovaties vastleggen in patenten, maar dat we tegenwoordig ook woorden en concepten intellectueel hebben beschermd. Woorden als ‘fytoraffinaderij’, ‘mycoretum’, ‘The Plant Plant’ en ‘Tompost’ zijn vastgelegd, evenals het logo van de Brickz. Dat soort termen is dus niet vrij beschikbaar. Triple E is altijd een ideeënfabriek geweest en dat zal zo nog wel even doorgaan. Maar wie leuke ideeën wil, kan ons ook gewoon inhuren. Goede ideeën hebben natuurlijk een prijs, maar die is in ons geval niet te hoog. 😊